پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5327
-
الف
+

خالق ترانه لری «دایه دایه» درگذشت

سازنده ترانه خاطره انگیز لری «دایه دایه» درگذشت.

استاد «محمود مدیری» آهنگ‌ساز و نوازنده توانمند لرستان و خالق اثر خاطره انگیز «دایه دایه» درگذشت. 

به گزارش آی فیلم به نقل از رکنا، رئیس انجمن موسیقی لرستان با اشاره به درگذشت استاد "محمود مدیری" گفت: استاد "محمود مدیری" بنیانگذار موسیقی کلاسیک در لرستان از آهنگ‌سازان و نوازندگان توانمند ویولن بود که زحمات و تلاش‌های فراوانی برای اعتلای موسیقی لرستان کشید. 

محمد میرزاوندی افزود: مرحوم مدیری ۲۵ اسفند ۱۳۱۴ در نهاوند به دنیا آمد و از ۱۲ سالگی در دسته موزیک ارتش استخدام شد و دیپلم موسیقی را در مدرسه شبانه نزد استاد حمید جزایری در خرم آباد دریافت کرد.

رییس انجمن موسیقی لرستان افزود: مدیری ابتدا به نواختن ساکسیفون و ترومپت مشغول شد و سپس نواختن ویولن را آغاز کرد و مدتی نیز خدمت استاد شاپور نیاکان هنر آموخت.

میرزاوندی با اشاره به آثار”محمود مدیری” افزود: از جمله کارهای فاخر زنده یاد استاد مدیری نت نویسی آهنگ های لری است که با زحمات استاد زنده یاد حمید ایزدپناه در کتاب “لرستان در آیینه تاریخ” سال ۱۳۵۱ منتشر شده است.

گفتنی است سید فرید قاسمی در کتاب «دانشنامه خرم آباد» ضمن معرفی استاد مدیری، می نویسند: آهنگ های چشم به راه، دایه دایه، یاد یار، کفش طلا، بیا بختم و بیا یارم، هالوی گندم خر، قدم خیر، وطن و دلدار از ساخته های اوست.  

بیشتر بخوانید: 

نام دوتارنواز خراسانی در فهرست گنجینه زنده بشری

آشنایی با موسیقی محلی تالش

آیا موسیقی سریال «پایتخت» کاملا محلی است؟

نظر شما
ارسال نظر